2017-10-05

Rajt-kikötő: 2017. okt. 07. 10:00 BYC Balatonfüredi Yacht Club – a BAHART főmóló mellett 

A tizenhetedik Balaton-kerülő Szóló Vitorlásverseny alapítója, rendezője, versenyigazgatója Fa Nándor. A benevezett vitorlázók és versenyhajóik a 2001-ben alapított versenyszéria és hajó-innovációs folyamat eredményeként, idén is izgalmas szólócsatát ígérnek október első hétvégéjén a Balatonon. 

Interjú Fa Nándorral:

– Voltak évek, amikor te is versenybe szálltál, illetve erre a versenyre hajót fejlesztettél. A 2006-ban vízretett „fahajo 8mPro” saját tervezésű hajóddal több balatoni szólóversenyt is megnyertél. Az évek során egy-egy szponzor is a verseny mellé állt, idén MOL Nagydíjnak hívják a szólóviadalt, de alapvetően a Fa Hajó Kft a versenynek alapítója és rendezője. Multifunkciós  vagy  a balatoni versenyben?

Fa N.: Kis csapattal dolgozunk, magam és a cégem részéről ennyivel tudok a balatoni versenyfejlődéshez hozzájárulni. A MOL szerencsénkre egy támogatásra méltó rendezvényt talált a versenyzők és a verseny minőségét tekintve. A MOL – amennyire látom – érzékeny a sportteljesítményre, a tehetségek felkutatására. Ezt a fajta támogatást már második éve élvezzük. Ez egyfajta rangot adó támogatás, nem csak erkölcsi és anyagi, hanem jelentős emberi támogatást is jelent. A verseny tökéletesen teljesíti küldetését, mert az eredeti és a mai napig is érvényes célom az, hogy a balatoni vitorlázókkal megismertessem a szólóvitorlázást, a hajóknak azt a fajta fejlesztését, ami nem feltétlenül abban merül ki, hogy sok pénzért megveszünk valamit, hanem abban, hogy tudjuk, hogy mitől jobb egy hajó a többinél. A leges-legmodernebb fejlesztések alapján olyan részleteket is beépítenek ma már a hajókba, melyek korábban csak a nemzetközi “open” (nyitott) kategóriájú mezőnyökben voltak jellemzők idáig. A fejlesztéseken belül gondolok itt többek között uszonyokra, hajóformára, vitorlázatra, megvitorlázási módra, mindez egyre inkább meghonosul a Balatonon. A mi versenyünk, idén a MOL Nagydíj az, ami mindezek rugója, ami a lehetőséget és a keretet adja. Ennek megfelelően a legfantáziadúsabb, helyenként a legeredményesebb és a legjobb vitorlázók jelentkeznek be. Persze ehhez a versenyhez kell önbizalom és felkészültség, kell egy jó eszköz – jó hajó. Mindez így együtt sem feltétlenül elég ahhoz, hogy valaki ebben a versenyben eredményes vagy akár győztes legyen, mert annyira komplex a feladat, annyira sok mindent kell tudni, hogy itt a leggyorsabb hajó és a legtapasztaltabb vitorlázó sem garancia a győzelemre. A Balaton egy eléggé speciális hely, lokális időjárási viszonyokkal. Amit adott esetben a meteorológia jelez, az a Balatonon egyáltalán nem biztos hogy úgy is történik. A különböző hőmérsékleti körülmények, termik-hatások nagyon rányomják „bélyegüket” a Balaton vizére.

– Nem mindig zajlik egyformán egy-egy verseny, a pálya látszólag a Balaton-térképen ugyanaz, de az időjárás, a vízállás, a hajók, valamint a versenyzők egymás közti csatája az évek során változatos képet mutat. 2001 óta több vitorlázó évről-évre visszatér, és közben fiatalodik is a mezőny.

F.N.: “Az is számít, hogy kinek milyen hajója van és ezt hogy tudja megvitorlázni. Hiába rendelkezem egy gyors hajóval, ha nem rendelkezem a hajó maximális megvitorlázásának tudásával. Sok gyakorlás kell, de mint azt az előbb említettem, a szél és az időjárási viszonyok hatnak a versenyre. Mindez nagyon jelentősen változik annak tükrében, hogy például, déli vagy északi frontot kapunk. A helyismereti tényezők is ennek tükrében változnak. A versenyzők a verseny előtt már egy héttel figyelik az időjárási trendeket és próbálják kiolvasni belőle, hogy hétvégén mi lesz. Rendkívül specifikus minden. Egy eredményes pályához alapvetően szükséges egy jól innovált, modern versenyhajó és annak ugyanúgy fontos a gyenge szeles képessége mint az erős szeles. Fontos a szembeszeles képesség, ugyanúgy mint a bőszeles, és ezt maximálisan ki kell tudni hozni a hajóból. Mindehhez hozzájön az a komplikáció, hogy a Balaton felszínén a part és a víz hőmérsékletének különbségéből milyen szél-anomáliák keletkeznek, ami helyenként logikátlannak tűnhet. Van, ahol úgy van szél hogy nem indokolja semmi, és van ahol úgy nincs szél, hogy nem indokolja semmi. Ezek azok a trükkös szituációk, amiket már évek óta tanulnak a srácok is, én is. Van, aki már a tizenhetedik versenyére készül és még mindig nem lehet biztos semmiben. A mezőny fele már kifejezetten erre a versenyre fejlesztett hajóval indul. Egy darabig csak a meglévő hajóparkot próbálták valamilyen módon tuningolni, de egy ideje teljes mértékben erre fejlesztett, épített, könnyű, modern, gyors hajókban versenyeznek az élmezőnyben

– 2006-ban tetted vízre a vadonatúj 8 méteres karbon hajódat, az ezt követő években több innovatív hajó is a rajtvonalhoz állt, a te hajód inspirációjaként. Az új generációs hajók akár egyforma képességűnek is tekinthetők?

F.N.: A versenyzők mind különböző utakat keresnek és különböző fejlesztésekben hisznek, tehát nem egyforma képességűek a hajók. Persze lassan kristályosodik, de még mindig meglehetősen heterogén a hajópark és annak tükrében derül ki, hogy melyik hajó lesz előnyben, hogy éppen az idei évben milyen szél fog fújni. Ez a fajta innováció nagyon fontos, mert a versenyzőknek olyan szinten kell megismerkedni a hajótervezés – hajóépítés rejtelmeivel, amilyen szinten ez régen nem volt fontos. Én magam, amikor a legelső balatoni hajómat megterveztem – meglehetősen nagy önbizalommal -, rá kellett jöjjek, hogy a Balaton nem tenger. Ami a tengeren ésszerű és logikus, az itt nem feltétlenül, mert mások a viszonyok, más körülmények között kell megfelelnie. Rövid időn belül átépítettem a hajót, ha úgy tetszik “balatonizáltam”, aztán még egyszer, majd még egyszer. Sokadikra lett csak olyan, ami a Balatonon optimális. Még mindig volna bőven mit fejlesztenem, de az idei évben én egyéb versenyeim miatt nem értem rá. A mezőny viszont folyamatosan fejleszt, egyre magasabb szintű és nagyobb tudású versenyzők érkeznek, amit nagy örömmel nézek.

– Milyen képességű vitorlázó, milyen személyiség szükséges ahhoz, hogy ebben mezőnyben, ezen a távon győztes lehessen valaki? Bár a balatonkerülő szólón, mint ismeretes, nem csak a győzelem számít.

F.N.: Nem csak a győztes számít, de ettől még természetesen mindenki győzni szeretne. Azt gondolom, hogy a győztes versenyzőtípus az, aki mindenképpen – akár a háromszög pályán vagy a klasszikus olimpiai pályán is – győzelmi szándékkal indul. Aki motivációjában és képességeire nézve olyan, az előbb-utóbb itt is győztessé válik, nincsenek csodák. Persze fontos a kitartás, nagyon fontos a körülmények ismerete, van jelentősége a szerencsének is, de a Balaton és ez a verseny azért annyira nem hosszú, hogy nagy csodák történjenek. Még akkor sem, ha a rajt, vagy a „tihanyi cső” után furcsa sorrend alakul ki – ami néha előfordul. Mire a keszthelyi bójakerülés után visszafelé, a cső felé közelít a mezőny, valahogy mindig kialakul az az erősorrend, amit látni szoktunk. Ilyen szempontból a tudás, a hozzáállás, az ambíció érvényesül. Ma már nincs a mezőnyben olyan hajó és hajós, akire azt mondanánk hogy csak azért jött, hogy végigmenjen. Sokesélyes a verseny, szinte mindannyian, kifejezetten versenyző alkatok. A mostani tizenkilenc versenyző közül egyáltalán nem írható le előre, ki nyeri. Sok fejlesztés és sok egyéni tudás feszül egymásnak, nagyon izgalmas verseny lesz.

– Hol láthatják a nézők a hajókat és a versenyzőket és a rajtot személyesen, illetve milyen módon és hol találhatóak a versenyinformációk?

F.N.: Ami eddig tudható az időjárásról: aránylag szeles, észak-északnyugati frontot ígérnek. A rajt Balatonfüreden történik, a füredi főmóló előtt. Aki szeretné, akár a mólóról is láthatja a rajtot. A tihanyi csőnél is érdemes a parton nézni a révnél, ahonnan láthatóaz egész mezőnyt átvitorlázni, ugyanez visszafelé – bár az már az éjszakában lesz, amikor jön visszafelé a mezőny, ennek ellenére éjszaka is kiruccannak az érdeklődők a tihanyi révhez. Az online nyomkövetés pont azt a célt szolgálja, hogy mindenki, úgymond élőben  láthassa, merre jár a mezőny. Az iCell segítségével minden hajóra olyan minőségű jeladó kerül, hogy szinte minden pillanatban aktuálisan látható a hajó pozíciója Balatonon, követhető, hogy merre tart, milyen sebességgel. Minden versenyhajón lesz iCell jeladó. Sajnos ott még nem tartunk hogy a szelet is megjelenítsük a térképen, de azért a hajók taktikai mozgása érzékelhető. Ez egyrészt a hajó-hajós biztonságát szolgálja, másrészt a fair versenyt, harmadrészt tájékoztatja azokat az érdeklődőket, akik szeretnék látni a verseny folyamatát, de nincs módjukban éjszaka kimenni a Balatoni felszínre, otthon komputeren ugyanúgy végignézhetik és végig izgulhatják a versenyt. Ez még nekünk is érdekes, akik benne vagyunk. Én hol képernyőn nézem a versenyt, hol a valóságban. A sok képes, szöveges információ a www.szolovitorlazas.hu weboldalon elérhető, ugyanitt látható a hajók haladása a rajt pillantától a befutóig.

A Balaton-kerüló szólónak tizenhét év alatt többféle időtartamú lefutása volt. Volt már harmincegy-néhány órás, és volt tíz és fél órás is. Az új generációs, gyorsabb hajókkal mennyi idő alatt teljesíthető a balatonkerülő táv?

F.N.: Minden évben nő a teljesítmény, de minden évben az időjáráshoz képest nő a teljesítmény. Tehát ha egy hajó ment volna huszonöt órát ezelőtt tíz évvel, akkor ma ez a hajó ugyanolyan körülmények között menne húsz órát. Nagyon jelentősen megnőtt a hajók és a hajósok teljesítménye. Sokkal többet hoznak ki ma a hajókból, mint korábban. Minden időjárástól függ. Nagyon komoly odafigyelést és fizikai teljesítményt követel egy trükkös frontos szélben való helytállás, ahol hol kicsi vitorla kell hol nagy, hol ilyen szögben, hol olyan szögben, és mindenből a legjobbat kell kihozni. Ebből a szempontból az idő nem mérvadó, hanem sokkal inkább az a teljesítmény, amit ott a pályán adott körülmények között látunk.

A 2017-es MOL Nagydíj rajtjának helyszíne a balatonfüredi BAHART móló, szombat 10:00

A versenyhajók haladása az ICELL online tracking: a www.szolovitorlazas.hu weboldalról klikkelve elérhető

Kikötői támogatók: Kereked Vitorlás klub és BYC Balatonfüred

MOL NAGYDÍJ 2017 – a mezőny: https://szolovitorlazas.hu/mol-balatonkerulo-versenyzok

Kommunikáció – kapcsolat: trade@fahajo.hu +36 70 319 8333

M4 Sporthíradó 10.05-i adása itt visszanézhető  03:58-tól esik szó a MOL Nagydíj 2017-ről

©kép_fahajó_archiv: Fa Nándor – a Balatonkerülő szóló vitorlázóverseny alapítója, ötszörös Föld-kerülő szólóvitorlázó. hajótervező, üzletember.

Címkék: , , , , , , , , , ,