Kedves Szólista Barátaim,
Az idei Balaton-kerülő Nagydíjunkat követően – ami most is jelentős tanulságokat hozott – a minap összeültünk azokkal a szkipperekkel, akiknek módjában állt eljönni találkozónkra a mostani, vészterhes időnkben.
Ezúton szeretném azokat is tájékoztatni, akik nem voltatok itt, és emlékeztetőt írni mindnyájunknak, hogy a hasznos felvetések ne vesszenek a feledés homályába.
Túl a legutóbbi verseny elemzésén, annak a hajókra és a megvitorlázásra vonatkozó tanulságain, beszéltünk a versenyeinket követő – megítélésem szerint – egyre érzékelhetőbb közönyről.
Értem, hogy a mostani vírussal fenyegetett időszakban, valamint az egyre fejlődő digitalizációs lehetőségek okán egyszerűbb és kényelmesebb otthonról, a képernyőn követni az eseményeket. Ugyanakkor nekünk, rendezőknek kiábrándító az, amikor éjszaka, fáradtan behordjuk a hajókat a kikötőbe, ott nincs egyetlen kéz sem, aki elkapná a kikötőkötelet.
Elfogadtátok javaslatomat, hogy a jövőben a nevezési lapon jelezze az, aki a befutás után vissza akar térni az indulási kikötőbe, így tudni fogjuk kikre és hány hajóra számítsunk az éjszakában. Azt is kérem a versenyzőktől, hogy a visszatérő hajók esetében legyen legalább egy fő, aki a parton várja és segít a kikötésnél.
A versenykiírásban nincs szó arról, hogy a rajt előtt lehet-e segítő társ a fedélzeten. Jelzem itt is és betesszük a kiírásba is, hogy bárhány segítő lehet a fedélzeten, akik könnyebbé teszik a vitorlahúzást, szükség esetén a szortiment kiválasztását az utolsó pillanatban is, de a 10 perces duda megszólalásáig el kell hagyják a segítők a hajókat. Minden versenyző maga gondoskodik arról, hogy ezeket a segítőtársakat hova szállítsák át. A rendező motorosoknak nincs kapacitása ezeknek az embereknek a befogadására.
(Sokat segítene a rendezőknek az is, ha időben megkülditek a nevezési lapokat.)
Elfogadtátok, hogy a 20 év alatt jelentősen megnövekedett költségek miatt szükségszerűen emelni kell a nevezési díjakat. Ezzel élnünk kell, a kiírásokban látni fogjátok ennek a mértékét.
A jövő évben – ha ennek nem lesz külső akadálya – ismét megrendezzük a kétszemélyes Balatonkerülő versenyt is. Ennek előre láthatólag a május 22 – 23-i hétvége lesz az ideje. Az ugyanezen hétvégén futó Pünkösdi Regatta mezőnyével nem zavarjuk egymást, miután a mi versenyünk ellenkező irányban kezd, Aliga, Almádi felé.
A Keszthely-Kenese Szóló marad június elején, az Egyszemélyes Nagydíj marad szeptember végén.
Elfogadva a versenyzők felől érkező igényeket, nyitott vagyok a 10 m open osztálynak is kinyitni a versenyeket, mindhármat, azzal a kitétellel, hogy a nagydíj továbbra is a 8 m open osztályé marad.
Sok szó esett a hajók fejlesztéséről, a filozófiai és technológiai lehetőségekről a meglévő hajóparkra vonatkozóan, illetve új hajók építése esetén. Az elmúlt esztendők nagyszerű fejlesztéseit követően kissé megtorpant az ambíció, részben a jelentős költségek miatt. Rossz hír, hogy ezek a fejlesztések a jövőben sem lesznek olcsóbbak, de egy lényeges véleményemet meg kell osztanom Veletek. Meggyőződésem, hogy sokkal több tartalék van a filozófiai megközelítésben, mint a mind drágább részletekben.
Én nem az egyre drágább műszerekben és drámaian dráguló vitorlákban látom a jelentős előrelépést, hanem a hajóformában, uszonyformában, és nem utolsó sorban a megvitorlázásban. Ha ezek a kérdések mélyebben is érdekelnek benneteket, jöjjünk ismét össze és szánjunk rá időt.
Egyenlőre ezek a tételek, de ha közületek bárkinek más javító ötlete van, kérem ossza meg velünk.
Üdvözlettel, Fa Nándor, rendező