2025-04-05

Nagyszerű francia hajótervező-építő távozott az #óceáni vitorlázóvilágból, Jean-Marie #Finot személyében, 83 éves volt.

Egész életét az innovatív és hatékony vitorlások tervezésének szentelte. Kamaszkorától kialakult navigáció iránti szenvedélye korán arra késztette, hogy vitorlásokat rajzoljon.Jean-Marie Finot 1973-ban nyitotta meg saját cégét. 1985-től dolgozott együtt Pascal Conq-kal, így alkották ők a híres Finot-Conq kettőst, amely jelentős hatással van a mai napig a hajóépítészetre.Jean-Marie Finot számos alkotása közül különösen kiemelkedik az 1968-ban tervezett Écume de Mer. Ez a vitorlás 1970-ben és 1972-ben megnyerte a Quarter Ton Cup-ot, és 1975-ben az “Év hajójának” választották. A Pascal Conq-kal együttműködve alkotott, sikeres 60 láb hosszú IMOCA egytestű hajóik az 1990-es és a 2000-es években uralták az offshore versenyeket, Vendée Globe győztes és ranglista vezető hajókat alkottak. Jean-Marie Finot maradandó öröksége: több mint 45 000 hajó és több mint 200 különböző modell. Jean-Marie Innovatív megközelítése és állandó tökéletességre való törekvése mélyen befolyásolta a vitorlázás és az offshore versenyzés világát. Halála jelentős veszteség a tengeri vitorlázás világa számára.

A 60 lábas óceáni vitorlázó sportban szerzett tervezői és hajóépítői érdemeit Baric Ádám vette sorra emlékezésül:

Első érdemi IMOCA 60 lábas hajója a 89-es gyártású, az első Vendee Globe-on Alain Gautier-val 6. helyen beért Generali Concorde. Ugyanez az egység a 90-es BOC-n második lett, egy másik Finot hajó, a Groupe Sceta mögött, amit Christophe Auguin kormányzott.

A 92-es VG-n egy újabb Finot hajó győzött: Bagages Superior néven Alain Gautier-val. Az elsőként említett két hajó ekkor is célba ért, 4. és 6. helyen. 94-es BOC-n megint Christophe Auguin győzött, egy még újabb Finot hajóval, akkori nevén Sceta-Calberson.

Ugyanevvel a hajóval győzött a 96-os VG-n Auguin, akkor Geodis névvel. Ezen a tragikus versenyen több újabb Finot hajó is ment, az esélyes Isabelle Autissier és Yves Parlier is feladták, míg Gerry Roufs eltűnt a Csendes óceánon. Viszont a 2. helyeztt is Finot hajó volt, Marc Thiercelin hozta be a 90-es BOC győztes hajót Crédit Immobilier de France néven.

A Vendee Globe-ok mezőnyének 1992 és 2008 között mindig a Finot iroda adta a legtöbb hajót. Nem volt nagy média presztízse az 1998-as Around Alone (BOC Challenge utódversenye) versenynek, de azt is Finot hajó nyerte.

Az egyik legsikeresebb Finot hajó az 1999-es gyártású (Lombard irodával közös tervezés), amivel a 2000-es VG-t Michel Desjoyeaux, míg 4 évvel később Vincent Riou tudott győzni, mindketten a PRB színeiben. Ugyanezzel a hajóval tűnt fel az IMOCA színpadán 2008-ban Samantha Davies, amikor Roxy névvel 4. tudott lenni.

Armel Le Cléac’h is ebben az évben szerepelt először Vendee Globe-on, szintén egy Finot hajóban, akkor Brit Air néven. Ez a hajó utána még hosszú évekig megbízhatóan versenyzett mind a VG-n, mind Barcelona World Race-en, legutóbb a kínai fiú jött be vele a Vendée Globe-on a 30. pozícióban.

Ha már para-sportolóról beszélünk, a 2020-as VG-n Damien Seguin is egy Finot hajóval ért célba a 7. helyen. Azzal a hajóval, amivel a híres francia filmet forgatták Fordulópont címmel. Így tehát egy filmsztár IMOCA is egy Finot tervezés volt.

Ha pedig már sztárság, annak idején Alex Thomson is egy Finot hajóval (természetesen Hugo Boss néven) debütált az IMOCA mezőnyben, amikor a 2007-es BWR–en tudott 2. lenni Andrew Cape-el az oldalán.

* J-M Finot a 90-es években több alkalommal vendégül látta Fa Nándort, izgalmas szakmai beszélgetéseik során alkotó csapatába invitálta, amire Nándor büszkén emlékezik, s bár ő végül a Magyarországra hazatérést választotta, mindvégig jó barátságban, szakmai kapcsolatban maradtak és nagy tisztelettel beszél róla. Részvétünk a Finot családnak és munkatársainak.

Címkék: , , , , , ,